Budowa II linii metra - ruch pod Targową

Na Pradze Północ tarcza Krystyna drąży pod Targową i znajduje się na 716. metrze. Minęła – bez strat – kamienicę Targowa 17. Było wiele obaw, czy się uda. Budowniczowie metra założyli na wszystkie budynki na trasie specjalne zabezpieczenia, wyposażyli je w system monitoringu ewentualnych zagrożeń. Udostępniono lokum w hotelu przy Kłopotowskiego osobom obawiającym się pozostać w swoich mieszkaniach w czasie przejścia tarcz pod Targową i Zamoyskiego.

Ponad 700 czujników rejestrujących drgania, budynki zablokowane stalowymi klamrami, okna zabezpieczone drewnianymi sztabami, wszystko po to by maksymalnie chronić stuletnie domy, zwłaszcza, że tarcze przechodzą pod nimi na głębokości zaledwie ośmiu metrów. Newralgiczne będzie drążenie pod zabezpieczonym budynkiem przy Zamoyskiego 29. Niepokój mieszkańców budzi też przejście tarczy Elisabetta, która na razie stoi 200 metrów od dołka startowego, ale ruszy tropem Krystyny drążąc tunel równoległy, ten, którym metro będzie zmierzać w przeciwnym kierunku. Zabezpieczenia budynków i czujniki pozostaną na budynkach do czasu przejścia drugiej tarczy, a więc jeszcze przez około miesiąc. W czerwcu obie tarcze mają dotrzeć do przyszłej stacji przy Stadionie Narodowym.

Nie jest łatwo również na powierzchni. Targową w kierunku Grochowa, pomiędzy Marcinkowskiego a Kijowską, pojedziemy na razie jednym pasem ruchu. Piesi muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami. Pokonanie Targowej na wysokości Marcinkowskiego będzie możliwe jedynie przez tymczasowe przejście dla pieszych, następnie przez platformę nieczynnego przystanku tramwajowego.

Na samej stacji Wileńska wykańczane są pomieszczenia techniczne na kondygnacji -1, gdzie trwają prace wykończeniowe. Prawie gotowe są już tory odstawcze, gotowa jest płyta denna i połowa słupów podtrzymujących strop obiektu. Pod skrzyżowaniem alei Solidarności i  Targowej, pomiędzy torami odstawczymi i stacją powstała już przestrzeń, która w przyszłości będzie służyła pasażerom i handlowcom. Właśnie powstają wejścia do stacji od strony centrum handlowego i od strony poczty.

Tymczasem na stacji  Nowy Świat – Uniwersytet wykonano już całą płytę fundamentową. Na najniższym poziomie przygotowywane są kołyski dla pozostałych tarcz – Anny i Marii, które niebawem się tu pojawią. Powstaje również tunel uszczelniający miejsce złączenia tunelu właściwego z korpusem stacji.

(egu)