Budowa metra - lutowe dmuchanie na zimne

Luty na budowie II linii metra jest bardzo pracowity. Zaczynamy od stacji Dworzec Wileński i nie sposób przy tej okazji nie wspomnieć o popękanym budynku poczty na Targowej. Ekspertyzy wskazują, że nie ma zagrożenia zawalenia się budynku, zaś zmęczeniowe rysy na ścianach nie mają związku z budową metra. Trochę to dziwne, bowiem zbieżność sprawia wrażenie dość oczywistej.  

Perony na praskiej stacji są już niemal gotowe, układane są tory rozjazdowe znajdujące się między torami odstawczymi a stacją.

Ostry skręt

Pod skrzyżowaniem Solidarności i Targowej, na poziomie –1 buduje się podziemny pasaż handlowy. Zwieziony jest już na miejsce czarny kamień, którym wyłożona będzie posadzka pasażu. Wszystkie naziemne konstrukcje, poza wejściami na stację, szybami wind, których będzie 11 i szybami wentylacyjnymi, są już przykryte ziemią.  

Wróćmy na perony. Strop peronów będzie się wspierał na lejkowatych słupach. Platforma peronów ma długość nieco ponad 120 metrów, po obu jej stronach znajdują się konstrukcje, na których wesprą się schody – ruchome i stałe. Sporym wyzwaniem tej stacji są tory odstawcze, jako że ich promień skrętu wynosi zaledwie 354 m. Stacja Rondo Daszyńskiego ma tory odstawcze o promieniu skrętu 2000 m, więc ten skręt jest znacznie bardziej łagodny. Gotowy jest peron techniczny stacji Dworzec Wileński i chodniki techniczne. Gdyby spojrzeć na tę stację z szerszej, naziemnej perspektywy, jej granice w osi północ-południe wyznaczają ulice 11 Listopada i Białostocka.

Dwa wejścia do Kopernika

Na stacji Centrum Nauki Kopernik powstają dwa wejścia – od strony skrzyżowania Tamki z Wybrzeżem Kościuszkowskim. Jedno, po północnej stronie skrzyżowania będzie najdalej wysunięte na zachód, drugie znajdzie się przy wjeździe na Most Świętokrzyski. Nieopodal pomnika Syrenki, po przeciwnej stronie Wisłostrady, powstanie trzecie wejście. Budujące się wejścia połączy 40-metrowy pasaż. Zadanie, na pozór proste, nie było takie proste, bowiem wymagało przebudowy sieci kanalizacyjnej. Ten etap został już pokonany.

Po ukończeniu płyty dennej powstają teraz ściany pasażu. Lada chwila wesprą się na nich stropy, a następnie konstrukcja wejścia. Najpierw jednak powstanie ściana oporowa, która posłuży jako wsparcie dla wejścia, wyposażonego w stałe schody i w schody ruchome wraz z ciężkim mechanizmem, który będzie nimi sterował.

Powiśle  czeka znów armagedon podczas kolejnej zmiany organizacji ruchu. Pozostaje mieć nadzieję, że nie będzie tak źle; tyle już razy zmieniano tu organizację ruchu, że drogowcy osiągnęli już zapewne sporą wprawę.

Delikatna operacja

Tu dosłownie trzeba dmuchać na zimne. Newralgiczne miejsce to tunel Wisłostrady. Mamy jeszcze w pamięci jego zalanie. Właśnie przy stacji Centrum Nauki Kopernik trwa teraz mrożenie gruntu i jego wydobywanie spod tunelu Wisłostrady. W tym miejscu, 19 metrów pod ziemią, powstanie łącznik obu fragmentów stacji metra.

Wydrążono tu już 17-metrowy korytarz, wiodący w kierunku tunelu pod Wisłostradą. Grunt, który stąd wydobyto z trudem zmieściłby się na 70 trzyosiowych wywrotkach. Podobną technologią budowany jest korytarz południowy.

Budowniczych czeka jeszcze taka sama praca w przeciwnym kierunku, bowiem korytarzy od strony zachodniej i od strony wschodniej nie można budować jednocześnie. Na zespolenie obu części stacji Centrum Nauki Kopernik trzeba więc będzie cierpliwie poczekać.

Najświeższe wieści ze stacji Stadion Narodowy

Stadion Narodowy jest największą ze stacji II linii metra. Na antresoli tej stacji znalazły się już metalowe profile, na których zostaną umieszczone szklane elewacje – to będzie pasaż handlowy. Antresola jest też sukcesywnie wyposażana w szklane balustrady, osłaniające schody ruchome. Pojawi się tu jeszcze niebawem kamień - na ścianach i na podłogach, gdzieniegdzie będzie to bardzo estetyczna mozaika ciemnego i jasnego kamienia. Posadzkę peronów będzie stanowił gruby na cztery centymetry, szlifowany granit. Celulozowy tynk na ścianach i suficie nad peronami będzie pełnił funkcję wygłuszającą. Komfort akustyczny zapewnią dodatkowo specjalne, aluminiowe kubki i podwieszany sufit.

Na powierzchni zasypano już strop od strony Zamoyskiego, wyrastają nad ziemię szkielety kolejnych konstrukcji szybów windowych, niebawem pojawią się przeszklone wejścia na stację. Od strony Sokolej na powierzchnię wynurzają się nieco kosmiczne talerze, stanowiące pokrywy wentylatorów.

(egu)