Kładka otwarta!

Rowerzyści mogą już bez przeszkód dojechać nadwiślańską ścieżką rowerową z Białołęki do mostu Łazienkowskiego. Chyba na osłodę planowanej w związku z budową gazociągu na Żerań wielkiej wycinki drzew, została otwarta nowa kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Żerańskim.

25 października została oddana do użytku przeprawa, która połączyła ze sobą dotychczas istniejące ścieżki, prowadzące do gminy Jabłonna (8,4 km) oraz do mostu Łazienkowskiego (9,3 km). Po adaptacji starej kładki, należącej do Elektrociepłowni Żerań, do dyspozycji rowerzystów oddane zostało aż 18 km bezkolizyjnej nadwiślańskiej trasy.

Powstanie pomostu było możliwe dzięki modyfikacji dawnego rusztowania dla rurociągów, wybudowanego w 1993 r. Konstrukcja służyła do transportowania popiołów z Elektrociepłowni Żerań na składowisko odpadów paleniskowych przy ul. Myśliborskiej. Po zakończeniu eksploatacji składowiska w 2011 r., pod koniec 2014 r. PGNIG Termika przekazała niepotrzebny już pomost na rzecz m.st. Warszawy.

Konstrukcja składa się z czterech przęseł posadowionych na trzech filarach. Całkowita długość kładki wraz z rampami dojazdowymi wynosi 300 m. Jej szerokość jest równa 3,3 m, zaś wysokość 4,3 m. Całość uzupełniają platformy widokowe rozlokowane na obu końcach kładki, z których można podziwiać uroki lewobrzeżnej Warszawy. Ważnym elementem jest również oświetlenie: podstawowe – białe liniowe, które rozświetla drogę pieszym oraz rowerzystom i jest samoczynnie wzbudzane w momencie pojawienia się użytkownika przeprawy, a także oświetlenie iluminacyjne boczne, które poprzez różne możliwości kolorystyczne daje niesamowity efekt wizualny.  Zaprogramowano cztery główne „sceny świetlne”, odpowiadające kolorystycznie porom roku.

- Choć to jedna z mniejszych przepraw w stolicy, będzie miała swoją nazwę – powiedział podczas uroczystego otwarcia wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

W konkursie warszawiacy zadecydowali, że kładka będzie się nazywać „Żerańska”. Teraz nazwę tę musi jeszcze zatwierdzić Rada m.st. Warszawy. Koszt adaptacji kładki wyniósł 4,8 mln zł.

JK