Budowa II linii metra

Koniec drążenia

Tarcza Anna zakończyła swoją pracę, drążąc końcowe metry tunelu na wschodnim odcinku II linii metra, od strony Targówka do stacji Warszawa Wileńska. Miesiąc wcześniej równoległy tunel ukończyła tarcza Maria, o czym obszernie informowaliśmy Czytelników.  

W ciągu siedmiu miesięcy Anna pokonała 2238 metrów. Rozpoczęła swoją marszrutę na przyszłej stacji Trocka. Rekordowe tempo tarczy wyniosło 31,5 metra na dobę. Średnie tempo było jednak dużo niższe. Rozmontowana tarcza trafi teraz do magazynu.

Stopień zaawansowania prac budowlanych na stacjach Trocka, Targówek i Szwedzka jest zadowalający i wszystko wskazuje na to, że stacje będą gotowe w maju 2019, zaś odbiory potrwają przez całe wakacje 2019. Najprawdopodobniej po wakacjach nowa linia metra zacznie przewozić pasażerów.

Nie ma wciąż decyzji dotyczącej budowy parkingo-garażu przesiadkowego z 250 miejscami, który został zaplanowany dla tej linii metra. Z dwóch lokalizacji – jednej sąsiadującej z Trocką i drugiej – położonej w pobliżu pętli autobusowej Targówek, bardziej prawdopodobna wydaje się ta przy Trockiej. W budżecie wciąż brakuje środków na budowę parkingu, a jest to kwota niebagatelna – 35 mln zł. Miasto podejmie próbę jej wyasygnowania z urzędu marszałkowskiego, wówczas sfinansowałyby przedsięwzięcie fundusze europejskie.

Nie ma także decyzji dla innej, ważnej inwestycji towarzyszącej II linii metra. Nie wiadomo, kiedy powstanie ulica Nowotrocka, która znacząco ułatwiłaby dojazd do stacji metra Trocka podróżnym zamieszkującym osiedle Bródno i bloki budujące się przy Wincentego, na dawnych, pegeerowskich polach. Nie ma też na razie szansy na przywrócenie przejazdów nad stacjami metra, oczywiście nad tymi, które już zostały zamknięte. Mieszkańcy przypominają urzędnikom składane na początku budowy obietnice, że ulica Ossowskiego będzie ponownie otwarta po roku, zaś Trocka – po dwóch latach. Dziś sytuacja wygląda nieco inaczej. Urzędnicy ratusza przekonują, że otwarcie ulic zależy od wykonawcy. Tymczasem nie do końca tak jest, bowiem ZDM ma plany nowej organizacji ulic Ossowskiego i Handlowej. Planuje się tam zwężenie jezdni, by zyskać miejsca parkingowe i miejsce na ścieżkę rowerową. Wszystko to są na razie luźne plany, podobnie jak luźne są terminy oddania ulic Ossowskiego i Trockiej. Prace przy Ossowskiego rozpoczną się wiosną – kiedy się zakończą – trudno dziś wyrokować. Trocka powinna być oddana do końca 2018, zaś Pratulińska nad stacją i komorą zawracania składów zostanie otwarta najwcześniej na początku 2019.

(egu)