Budowa II linii metra

Odnowione ulice na Targówku

Już ruszyły prace nad przebudową ulic Ossowskiego, Handlowej i Myszkowskiej, nazywanych obwodnicą Targówka Mieszkaniowego. Tak jak zapowiadano, po wybudowaniu stacji metra na Trockiej, ulice te przejdą poważny lifting.

Pojawią się drzewa i krzewy, tzw. mała architektura, powstaną nowe chodniki, ścieżka rowerowa i dużo miejsc postojowych dla samochodów. Wykonawcą modernizacji jest firma IDS-BUD, która wygrała przetarg na zagospodarowanie ulic, zaś koszt liftingu to 24 mln zł.

Kondratowicza po nowemu

Po dokończeniu prawobrzeżnego odcinka II linii metra w 2022 roku jego trasa zakończy się na osiedlu Bródno. Na ulicy Kondratowicza zostaną wybudowane dwie stacje - przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza (C20) oraz przy skrzyżowaniu Rembielińskiej i Kondratowicza (C21). Ulica, stanowiąca główną arterię osiedla Bródno, zostanie całkowicie przebudowana i stanie się miejską, zieloną aleją. Jedyne co pozostanie z dawnej Kondratowicza to dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, aczkolwiek zlikwidowany zostanie częściowo szeroki pas dzielący jezdnie, co sprawi, że zyska się dodatkową przestrzeń na szpalery drzew i krzewów po obu stronach ulicy i na wewnętrznym pasie. Powstaną ponadto dwustronne ścieżki rowerowe, a także szerokie, komfortowe chodniki. Wszystkie skrzyżowania zostaną zmodernizowane, pojawi się nowe oświetlenie ulicy, powstaną nowe miejsca postojowe dla samochodów. Na przetarg ogłoszony przez ZDM na wykonanie dokumentacji odpowiedziały cztery firmy projektowe. Zaproponowały ceny od 1,4 do 1,9 mld zł. Po analizie ofert zostanie ogłoszony zwycięzca przetargu. Kontrahent będzie miał 2 lata na przygotowanie projektu symulacji ruchu i opracowanie adekwatnych rozwiązań drogowych, a także projektu wykonania zieleni miejskiej, nie kolidującej systemem korzeniowym z podziemną infrastrukturą. Projekt budowy nowej ulicy Kondratowicza będzie wymagał konsultacji z mieszkańcami Bródna.

Maria i Krystyna drążą na Woli

Tymczasem tarcze TBM, drążące tunele metra na wolskim odcinku II linii, nadrabiają zaległości i pędzą ze średnią dobową prędkością zbliżającą się do 30 metrów. Krystyna wydrążyła już ponad 1,5 km z 2,5-kilometrowego docelowego tunelu. Maria ma za sobą 1,2 km z docelowego tunelu podobnej długości.

Nie zdecydowano jeszcze o losach przetargu na projekt i budowę ostatniego, wolskiego odcinka II linii metra od stacji Powstańców Śląskich (C4) do stacji Połczyńska (C1) wraz ze stacją postojową w Morach. Inwestor, czyli miasto stołeczne Warszawa, rozważa optymalne rozwiązanie. Na ogłoszony w listopadzie ubiegłego roku przetarg na projekt i budowę tego odcinka metra odpowiedziały dwie firmy. Obie zaoferowały cenę o 400 mln zł wyższą od zakładanej przez inwestora. Władze miasta mają do dyspozycji na ten cel pulę 1,2 mld zł. Trwają analizy porównawcze i konsultacje ze specjalistami. Trzeba podjąć decyzję co do realizacji w wyższym wymiarze finansowym lub co do rozpisania nowego przetargu. Nie gwarantuje to jednak, że po rozpisaniu kolejnego przetargu cena proponowana przez oferentów się zmniejszy, natomiast jest pewne, że z tego powodu inwestycja nie ruszy o czasie.

(egu)