„Ząbkowska 9, odlatujemy!”

Futurystyczna instalacja artystyczna „Ząbkowska 9, odlatujemy!” na fasadzie XIX-wiecznej kamienicy została specjalnie zaprojektowana przez artystę Piotra Janowskiego dla mieszkańców warszawskiej Pragi.

Janowski całkowicie pokrył folią aluminiową ściany zabytkowej kamienicy na starej Pradze wybudowanej w roku 1870. Artysta pragnie zwrócić uwagę na szeroko pojęte aspekty społeczne, architekturę i codzienne życie dzielnicy, które w swej konkluzji spowodują różnego rodzaju przemyślenia i refleksje, bardzo często spontaniczne i nie do przewidzenia w czasie przygotowywania i budowy projektu. – Oficjalna prezentacja dzieła artysty odbędzie się 8 września w trakcie Święta ulicy Ząbkowskiej, ale już dzisiaj instalacja wzbudza zainteresowanie i intryguje przechodniów – mówi burmistrz Wojciech Zabłocki.

- Wierzę, że moja aluminiowa kamienica na chwilę zamieni się w symboliczny srebrny most, który połączy pełną marzeń przedwojenną przeszłość, a następnie dramatyczne lata jej mieszkańców w czasie okupacji ze współczesnymi pozytywnymi zmianami, które tak zdecydowanie zachodzą w tej fascynującej dzielnicy - podkreśla Piotr Janowski.

Aluminiowa fasada w bardzo subtelny i wrażliwy sposób pokazuje i odkrywa (a nie zakrywa co jest dla Piotra Janowskiego niezmiernie znacząca różnicą) architektoniczne piękno i proporcje, a jej odrapane ceglane ściany, pełne ran i blizn, otuli delikatnie aluminium, które to przecież symbolizuje zmiany i rozwój, oraz świetlaną wręcz kosmiczną przyszłość. Paradoksalnie, jest to odkrywanie poprzez ukrywanie.

Artysta Piotr Janowski (ur. w 1962 roku w Łodzi) ukończył Liceum Plastyczne w Łodzi i studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jest również absolwentem prestiżowej uczelni artystycznej w Chicago, School of the Art Institute of Chicago. Swoje prace wystawiał między innymi w Stawski Gallery w Krakowie, The Polish Museum of America w Chicago, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerie Hilger w Wedniu.

W roku 2015 Piotr Janowski pojawił się na pierwszych stronach światowych mediów po stworzeniu w Stanach Zjednoczonych w Tarpon Springs na Florydzie dużej instalacji zatytułowanej „402 Ashland Ave”.