Budowa II linii metra

Na finiszu

Ostatnie dni kwietnia i pierwsze dni maja były dla użytkowników metra trudne. Finałowe testy północno-wschodniego odcinka II linii metra na Targówku, trwające od 27 kwietnia do 5 maja, spowodowały perturbacje na całym centralnym odcinku II linii.

Stacja Dworzec Wileński była wyłączona z ruchu, w hali torów odstawczych trwały intensywne przygotowania do połączenia nowego odcinka z już istniejącym. Na niektórych odcinkach II linii metro nie kursowało, udostępniono komunikację zastępczą.

Prawie 100 procent

Stan zaawansowania prac na wszystkich stacjach na Targówku osiągnął już niemal 100 procent. A obawy o terminowość były w pewnym momencie spore, jako że wykonawca, włoska firma Astaldi, nie ukrywała, że ma poważne kłopoty finansowe. Nie przeszkodziły one, na szczęście, w dotrzymaniu terminów. Od dawna gotowa jest stacja Szwedzka (C16). Na stacji Targówek Mieszkaniowy (C17) wykonano 100% robót wykończeniowych w głównych pomieszczeniach technicznych, w strefie ogólnomiejskiej, w hali odpraw i peronowej. Gotowe są instalacje sanitarne, zakończyły się ich odbiory przez Państwową Straż Pożarną. Dobiegło końca zasypywanie stropów stacji i wyjść, trwają prace przy odtwarzaniu ulicy Ossowskiego. Na stacji Trocka (C18) zakończono prace wykończeniowe w pomieszczeniach stacji i w pomieszczeniach torów odstawczych – kładzenie podłóg, gresów, malowanie, kładzenie sufitów. W hali odpraw i w strefie ogólnomiejskiej gotowa jest kamienna posadzka, zaś na peronach i w wejściach na stację gotowe są okładziny ścienne. Peron ma już podwieszany sufit i ścianę dzielącą tory. Gotowe są witryny szklane w strefie ogólnomiejskiej, niedawno zakończył się montaż przeszkleń wyjść i szybów wind oraz prace związane z zagospodarowaniem terenu, a także montaż instalacji sanitarnych.

Startuje budowa ostatniego odcinka

Ostatni odcinek II linii metra na Targówku składający się z trzech stacji – Zacisze (C19), Kondratowicza (C20) i Bródno (C21) będzie gotowy w 2022. Prace na tym odcinku już trwają. Na stacji Zacisze ogrodzony jest teren przyszłej budowy, zakończono wycinkę drzew, trwają prace nad wykonaniem tymczasowej sieci kanalizacji deszczowej. Ogrodzony jest także teren przyszłej stacji Kondratowicza, usunięto nawierzchnię bitumiczną, wykonano już po północnej stronie ulicy tymczasową sieć ciepłowniczą, trwa przebudowa sieci gazowej i wodociągowej. Najbardziej zaawansowane są prace na stacji Bródno – ogrodzono teren pod budowę, rozebrano przedszkole przy Hieronima i część pawilonów bazarku przy Kondratowicza. Trwa przebudowa sieci wodociągowej wzdłuż Kondratowicza, wybudowany został tymczasowy wodociąg prowadzący do kościoła p. w. św. Włodzimierza, trwa przebudowa sieci kanalizacyjnej po północnej stronie Kondratowicza oraz tymczasowej i docelowej sieci gazowej po południowej stronie ulicy. Trwa już budowa murków ścian szczelinowych komory startowej tarczy TBM. To stąd rozpocznie ona drążenie tuneli.

Trochę historii

Kontrakt z Astaldi przewiduje zakończenie budowy trzech stacji – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka 11 maja. Wszystko wskazuje na to, że termin zostanie dotrzymany. Nie oznacza to oczywiście, że warszawiacy pojadą kolejką podziemną już w maju. Kilka miesięcy potrwają procedury odbiorów i uzyskiwania pozwoleń.

Testy nowego odcinka przejęła już od dyżurnego ruchu na stacji Targówek Centralna Dyspozytornia metra na stacji Kabaty. Wszystkie systemy centralnego odcinka II linii metra są już połączone z nowym odcinkiem na Targówku, liczącym sobie 3,2 km równoległego tunelu w obu kierunkach, składającym się ponadto z trzech stacji i trzech wentylatorni. Budowa metra na Targówku wystartowała w lutym 2016, zaś koszt inwestycji to nieco ponad miliard złotych. Po zakończeniu budowy wszystkich odcinków na Targówku i na Woli II linia metra będzie liczyć sobie 23 km trasy, zaś ilość stacji wyniesie 21, tyle samo ile liczy sobie I linia metra, której budowa zakończyła się w 2008.

(egu)