Budowa II linii metra

Na powierzchni i pod powierzchnią

Praca wre na stacji i wokół stacji Bródno (C21). Powstają ściany szczelinowe. A na powierzchni budowane są ekrany dźwiękochłonne. To ochrona przed hałasem podczas budowy przyszłej komory startowej. Stąd ruszy tarcza TBM i rozpocznie drążenie kolejnego odcinka II linii metra.

700 metrów, gigantyczna długość. Tyle będzie liczył sobie korpus stacji Bródno razem z torami odstawczymi. Prace dwóch pogłębiarek trwają tu całą dobę.

Przygotowania pod ziemią

Najpierw powstaje otwór w ziemi pod ścianę szczelinową, która jest betonową lub żelbetową konstrukcją, formowaną w szczelinie wgłębionej w gruncie. W celu zapewnienia stabilności ścian szczeliny, wypełnia się ją  zwykle zawiesiną bentonitową, roztworem polimerowym lub zawiesiną twardniejącą. W przypadku ścian szczelinowych na budowie metra jest to zawsze zawiesina bentonitowa, powstająca ze zmodyfikowanego bentonitu, który jest wysoko absorpcyjną skałą ilastą. Do bentonitu dodawane są aktywne komponenty. Nie miejsce i czas, by rozwodzić się nad składem chemicznym owych dodatków. Pewne jest jedno - zawiesina zapewnia odpowiednią wytrzymałość ścian szczelinowych, zapobiega też osypywaniu się  wykopu. Po zawiesinie bentonitowej przyjdzie czas na umieszczenie w zabezpieczonym otworze klatki zbrojeniowej. Na zakończenie klatka owa zostanie zabetonowana.

Przygotowania na powierzchni

Nie ma nic gorszego dla budowniczych niż ciągłe natykanie się na elementy podpowierzchniowej infrastruktury. Na centralnym odcinku II linii metra podczas powstawania wykopów pojawiały się ni stąd ni zowąd fragmenty starej, od wielu lat nieużywanej instalacji wodociągowej. By zapobiec niechcianym kolizjom na całej długości placu budowy usuwane są wszelkiego rodzaju instalacje i przewody. Na całym wschodnim odcinku II linii metra należy przełożyć, czyli zmienić miejsce ich przebiegu, ponad 40 kilometrów elementów infrastruktury – rur kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, kabli energetycznych i telekomunikacyjnych.

Nieopodal nieruchomości przy Bazyliańskiej 7 widać już charakterystyczne, zielone pale. To do nich zostanie przytwierdzonych trzysta metrów bieżących ekranów dźwiękochłonnych. Będzie tu głośno, bowiem w tym miejscu, pod ziemią, będą powstawały kolejne ściany szczelinowe, pod budowę komory torów odstawczych.

Zainteresowani szczegółami budowy metra i wszelkimi utrudnieniami z nią związanymi, np. wytyczanymi objazdami dla komunikacji, będą mogli zaspokajać swoją ciekawość w dni powszednie, od 9:00 do 19:00, w stałym punkcie informacji o budowie tego odcinka II linii metra, mieszczącym się przy Bazyliańskiej 7.

(egu)