Budowa II linii metra

Czas na oceny

Nowe stacje II linii metra na Targówku funkcjonują już od ponad miesiąca. Czas więc na pierwsze oceny operatora metra i użytkowników kolei podziemnej.

Inteligentne bramki zliczają ilość wejść na stacje metra. ZTM podsumowało dane z bramek II linii metra po przedłużeniu jej o trzy stacje – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Okazało się, że przedłużoną linią podróżowało we wrześniu i październiku o milion więcej pasażerów niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. Z nowej, wydłużonej o trzy stacje linii, korzysta dziennie około 180 tys. mieszkańców stolicy. Wśród stacji oddanych do użytku we wrześniu największą frekwencją może się pochwalić stacja Trocka, z której korzysta dziennie 15 tys. osób.

Przyszedł także czas na oceny mieszkańców. Część z nich docenia architektoniczną spójność stacji z ich otoczeniem. Na wyjątkową spójność architektoniczną wskazują pasażerowie korzystający ze stacji Targówek Mieszkaniowy. Surowość jej wystroju w sposób bezpośredni nawiązuje do surowych, betonowych blokowisk Targówka Mieszkaniowego. Inni wskazują na wyjątkowy rozziew architektoniczny między stacją  Szwedzka a jej najbliższym otoczeniem, czyli de facto ruinami przy Strzeleckiej, przypominającymi wieczorem jakieś abstrakcyjne, przerażające, wymarłe miasto rodem z horrorów. Warto jednak zwrócić uwagę niezadowolonym na plany zagospodarowania tego terenu. W dawnym, ceglanym budynku Fabryki Produktów Chemicznych „Praga” powstaną do 2022 ekskluzywne apartamenty na wynajem typu loft. Będzie ich około 900. Lofty są  mieszkaniami urządzanymi w dawnych pomieszczeniach poprzemysłowych – w fabrykach, magazynach itp.  Są to zwykle mieszkania bardzo duże, wysokie, charakteryzujące się otwartą przestrzenią zaaranżowaną w stylu industrialnym. W tym samym budynku powstaną placówki handlowe i restauracje. Ulice Stalowa i Czynszowa zyskają nowoczesne budynki mieszkalne, zlikwidowana zostanie zajezdnia tramwajowa na Stalowej, zaś ulice Strzelecka i Środkowa staną się warszawskimi woonerfami, których kolebką jest Holandia. Woonerf to taki rodzaj miejskiej ulicy, który charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, uspokojeniem ruchu oraz specyficznymi walorami architektonicznymi i estetycznymi, z wkomponowanymi strefami zieleni. Priorytetowym rodzajem ruchu jest na woonerfach ruch pieszy i rowerowy. Woonerf łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców, nie wykluczając komunikacji miejskiej, a jedynie ją ograniczając. Nie występuje tu jednocześnie tradycyjny podział na jezdnie i chodniki, a w całość wkomponowana jest poza zielenią także mała architektura. Ciekawe, jak to interesujące rozwiązanie sprawdzi się na Pradze.

(egu)